Altijd op de hoogte bij RegioLease Waldo Consen: “BMW maakt (elektrisch) rijden geweldig”.

Waldo Consen: “BMW maakt (elektrisch) rijden geweldig”.

Een uitvoerige test met de BMW iX3

De BMW iX3 is een sportief vormgegeven SUV die voorzien is van de typische BMW-styling, met grote lichtmetalen velgen en de kenmerkende nierengrille.

Net als bij andere elektrische auto’s van BMW geven de lichtblauwe kleuraccenten aan dat de auto een emissievrije aandrijving herbergt. Op papier heeft de elektrische BMW iX3 een actieradius van ongeveer 460 kilometer op een volle accu. Ga je dat ook halen in de praktijk? En hoe zit het met de rijeigenschappen van deze elektrische BMW iX3? Tijd voor een pittige test, tijd voor antwoorden. Wij vroegen Waldo Consen, directeur HR van Heilbron Groep in Doetinchem, om deze auto eens pittig aan de tand te voelen.

“Deze BMW iX3 is een echte, volbloed BMW. Niet eerder heb ik elektrisch gereden, deze testrit was de eerste keer en ik kan je vertellen dat het me wel goed is bevallen. De iX3 is volledig elektrisch en heeft het DNA van zijn geweldige voorouders, het is een echte BMW”, vertelt Waldo.

Het design 

De heldere, krachtige contouren van de BMW iX3 kent u natuurlijk van de X3. Tegelijk benadrukken diverse BMW i-accenten het innovatieve,

elektrische aspect van dit model. De gesloten nierengrille is specifiek ontworpen voor de iX3, en geeft hem direct een imposante aanblik. Ook nieuw zijn de 20 inch aerodynamische wielen, die naast verhoogde efficiëntie zorgen voor een sportieve, progressieve look.

“Misschien wel aerodynamisch, deze wielen, maar ik vind ze persoonlijk minder fraai en ben er minder enthousiast over”, zegt Waldo. “Ik realiseer me ook, dat het een momentopname is en dat de wielen te vervangen en op persoonlijke wensen af te stemmen zijn”.

Het interieur heeft een even moderne als elegante sfeer, met BMW i instaplijsten en de standaard geleverde Ambiance verlichting. De weergave van de instrumentencombinatie en het Control Display zijn aangepast op de elektrische aandrijving, wat het unieke karakter van de auto onderstreept.

De 80 kWh accu

Met de blauwe sierstrip onder aan de portieren willen de designers aangeven dat er iets bijzonders onder de auto ligt. Een accupakket met een bruto

capaciteit van 80 kWh, waarvan 74 kWh bruikbaar is. De batterij bestaat uit 188 cellen en geeft de iX3 op papier een maximale WLTP-range* van 459 kilometer, zo staat dat te lezen in de folder.

Maar dan de daadwerkelijke actieradius. Er blijft nog steeds een verschil tussen de theoretische waarden die in de brochure en op de website van BMW genoemd worden en de werkelijke actieradius. Met de 100% volgeladen accu van onze testauto reden we ongeveer 350 kilometer, een verschil van een dikke 100 kilometer met de genoemde waarde in de folder.

“De actieradius van een volledig elektrische auto weerhoudt mij ervan nu te kiezen voor volledig elektrisch”, vertelt Waldo. ”Ik weet dat je een auto als deze niet alleen kiest voor je vakantie, maar toch is het een punt dat ik meeneem in mijn beoordeling. Ik houd van zekerheid en vrijheid en ik betwijfel of ik die krijg met de huidige waarden wat betreft elektrisch rijden”.

Opladen

Belangrijk bij een elektrische auto zijn de oplaadtijden. Met een laadcapaciteit tot 150 kW kan de BMW iX3 in circa 10 minuten weer voor 100 kilometer bijladen. Met een snellader kan de accu in de BMW iX3 in 34 minuten van 0 tot 80% van zijn capaciteit opladen. Ook voor het thuis opladen biedt BMW in samenwerking met Eneco eMobility het nodige.

De BMW iX3 is leverbaar in twee uitvoeringen. De standaard rijk uitgeruste Executive is al verrassend compleet met extra’s waaronder metallic lak, een panoramadak, stoelverwarming, LED-koplampen en het BMW Live Cockpit Professional. De High Executive bevat nog meer extra’s waaronder een head-up display en meer hightech extra’s!

De prijs van de BMW iX3 Executive begint bij 67.500 euro. De zakelijk rijder krijgt te maken met een mixbijtelling van 12 procent (1 tot 40.000 euro) en 22 procent (alles boven 40.000 euro).

Eind oordeel van Waldo

Waldo Consen, directeur HR van Heilbron Groep in Doetinchem; “BMW maakt (elektrisch) rijden geweldig”.

“Alles overziend”, meldt Waldo, “is dit een BMW, die de slogan ‘BMW maakt rijden geweldig’ waarmaakt. Een fijne auto die solide en degelijk aanvoelt en comfortabel is in het rijden. Hij heeft

fijne stoelen, stuurt prettig en is uitgerust met een fijn infotainmentsysteem. Toch kies ik (nog) niet voor deze nieuwkomer, vanwege de actieradius. Zet als kop maar boven het artikel ‘BMW maakt (elektrisch) rijden geweldig, daar ben ik het wel mee eens”.

Over de Heilbron Groep

De Heilbron Groep is een financieel dienstverlener met jaren ervaring en een team van bijna  1.000 specialisten op zowel particulier als zakelijk gebied. Heilbron helpt klanten om privé en zakelijk (financiële) risico’s in kaart te brengen en deze te minimaliseren. De groep bestaat uit drie divisies met 25 vestigingen door heel Nederland. Met een volmacht-bedrijf, arbodienstverlening, verzekerings-adviesbedrijf en makelaardij is de, van origine Doetinchemse, onderneming één van de grootste financieel adviesbedrijven van Nederland.

Door de voorgenomen fusie tussen Heilbron Groep en Voogd & Voogd ontstaat een nieuwe groep met een stevige, ambitieuze en dynamische marktpositie tussen Nederlandse en internationale spelers. De fusie resulteert in een onderneming van in totaal 1.600 medewerkers met 32 vestigingen in heel Nederland.

Met dank aan Ekris Arnhem die deze BMW iX3 voor de testrit beschikbaar stelde.

*De waarden zijn volgens de WLTP meetmethode berekend.


Terug naar nieuwsoverzicht