Altijd op de hoogte bij RegioLease “Deze Toyota C-HR glijdt over de Achterhoekse wegen!”

“Deze Toyota C-HR glijdt over de Achterhoekse wegen!”

Erik Damen, wagenparkbeheerder bij RegioLease:

Erik (30 jaar) is wagenparkbeheerder bij RegioLease en een echte autoliefhebber. Met jarenlange ervaring als automonteur en een HTS opleiding is hij de ideale wagenparkbeheerder. “Ik help berijders altijd graag verder wanneer ze (technische-) vragen hebben. Ook heb ik veel contact met de werkplaats en beoordeel ik of reparaties aan leaseauto’s goed uitgevoerd zijn”, aldus Erik.

Onze wagenparkbeheerder nam de Toyota C-HR Hybrid een dag lang mee en reed over Achterhoekse wegen om er achter te komen wat deze auto met hem doet.

Opvallend uiterlijk

“Wat als eerste opvalt is haar uiterlijk. Van de strakke en soms agressieve lijnen moet je houden, eerlijk gezegd ben ik daar geen liefhebber van”, zegt Erik. Het bijzondere uiterlijk vraagt ook om enkele offers: bij het in- en uitstappen moeten achterpassagiers vanwege de snel aflopende daklijn oppassen om het hoofd niet te stoten. De uitbundig vormgegeven compacte cross-over past duidelijk in de strategie van de Japanners om ietwat suffe imago van zich af te schudden. Met het gewaagde exterieur van de C-HR neemt Toyota duidelijk een risico, maar dat lef lijkt zijn vruchten af te werpen, want inmiddels zijn er in Nederland al meer dan 4.000 exemplaren verkocht.

“De Toyota C-HR is een fijne auto om in te rijden”, vervolgt Erik. “Hij geeft je direct een veilig en betrouwbaar gevoel. De strakke lijnen van het model komen volledig terug in het interieur dat fraai is afgewerkt. Over smaken valt niet te twisten, maar de BI-Tone (twee kleuren) in het interieur zouden van mij niet hoeven. Houdt het maar lekker rustig, in één kleur. De Toyota heeft fijne stoelen met halfleren bekleding die goed zitten, dat voel je vooral in het bochtenwerk.

Het dashboard is prima, volledig gericht op de bestuurder. Het overzichtelijke en goed onder handbereik geplaatste 8” touchscreen is duidelijk, geeft veel informatie en is zelfs voor een digibeet goed te bedienen. Alleen voor de airco zijn er fysieke knoppen.

De besturing van de cross-over is duidelijk en direct. Hij ligt lekker in de bocht. Het is een veilige auto en waarschuwt je op tijd bij bepaalde afwijkingen, zoals wanneer je buiten de lijnen raakt of te dicht op een ander voertuig komt. De Hybrid is een rustige auto, je hoort weinig motorgeluiden zeker als je met cruise controle op de snelweg rijdt. Je hoort dan enkel het windgeluid, ja, bij het inhalen moet de motor bijschakelen en dat merk je dan op, maar verder is het een fijne stille auto”, vertelt Erik.

Prestaties

De Hybrid bestaat uit een zuinige benzine motor en een lichtgewicht elektromotor, die altijd gekoppeld is aan een soepele automatische transmissie. De 1.2 Turbo benzinemotor benadrukt het sportieve karakter van de Toyota.

“De Japanner is duidelijk geen racemonster en redelijk zuinig in het gebruik. Ik geloof dat ik wel 1:20 haalde gedurende de testrit”, aldus Erik.
De C-HR zou gebaat zijn bij een sterkere motor. Niet omdat de prestaties ondermaats zijn, maar de Japanner nodigt uit om steviger door te rijden. Toyota heeft de C-HR een erg fijn onderstel gegeven. Voor de wat oudere doelgroep is de vering wellicht aan de harde kant, maar het geeft de cross-over een erg wendbaar en levendig karakter.

Schoolcijfer

Wij vragen Erik om een schoolcijfer te geven voor zijn testauto. “Ik geef de Toyota C-HR een 7 – 7 1/2, dat zou hoger kunnen zijn maar het uiterlijk van deze auto zorgt ervoor dat ik wat puntenaftrek geef, Het is een sportieve auto waar je moet van houden. Hij is zuinig en met een goede motor een goed accupakket levert de Toyota goede prestaties, zeker hier op de Achterhoekse wegen”, vertelt Erik Damen.

Met dank aan Automobielbedrijf Ten Have Doetinchem BV die deze Toyota C-HR Hibrid voor de testrit beschikbaar stelde.

 


Terug naar nieuwsoverzicht