Altijd op de hoogte bij RegioLease “Zodra een elektrische auto 400 kilometer actieradius haalt, gaat iedereen elektrisch rijden.”

“Zodra een elektrische auto 400 kilometer actieradius haalt, gaat iedereen elektrisch rijden.”

Elektrisch (auto)rijden staat volop in de belangstelling. Logisch: het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee! Je betaalt minder belasting en stroom is goedkoper dan gas, diesel of benzine. RegioLease heeft een aantal leaserijders in haar klantenbestand die volledig elektrisch rijden. Wij vroegen Herman van Velsen van BosBoon Expertise en Joanna Klaver van SIDN om hun eerste ervaringen met het volledig elektrisch autorijden en wat hun praktijkactieradius is.

Herman van Velsen rijdt sinds een half jaar in een Hyundai IONIQ Electric

Herman van Velsen is directeur en een van de zeven partners bij BosBoon Expertise. Het bedrijf verricht in opdracht van verzekeraars en tussenpersonen expertise werkzaamheden. Een keur van vakdisciplines, zoals bouw, aansprakelijkheid, letselschade en tegenwoordig ook transport maakt haar veelzijdig en flexibel. Denk bij het werk van BosBoon Expertise aan het doen van onderzoek naar het instorten van het gebouw op Eindhoven Airport, waarbij een deel van de nieuwe parkeergarage bij het vliegveld instortte. Ook het vaststellen van de kosten die gemoeid met zo’n gebeurtenis is een onderdeel van het werk.

BosBoon Expertise, met dertig medewerkers, heeft nu nog drie vestigingen; Amsterdam, Eindhoven en Heerenveen. “Wij denken aan een vierde vestiging”, vertelt Herman van Velsen, “Van daaruit kunnen wij de vier grote regio’s in Nederland bedienen. Onze experts rijden jaarlijks 45 à 50.000 kilometer. Zelf rijd ik iets minder, zo’n 25.000 kilometer. Ja, en sinds begin dit jaar, rijd ik mijn zakelijke kilometers volledig elektrisch, de privé kilometers rijd ik met een Peugeot 5008.

De reden voor de keuze om volledig elektrisch te rijden is dat wij als BosBoon onze bijdrage willen leveren aan een beter milieu. Als bedrijf willen wij ook hierin Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. En natuurlijk een gunstige bijtelling helpt ook om deze beslissing snel te maken”.

“Het is wel even wennen geweest”, vertelt Van Velsen. “Je moet goed vooruit plannen, meer tijd nemen voor de voorbereiding. Routeplannen, pasjes checken, ontstekkeren, kabel oprollen en tijdens de rit regelmatig je verbruik checken.

Van Velsen woont in Ouderkerk aan den Amstel en werkt voornamelijk in Amsterdam. “In Amsterdam  heb je geen problemen met het aantal laadpalen, maar in ons dorp heb je er in mijn buurt eigenlijk maar één. We hebben inmiddels een groepsapp met aantal buurtbewoners, zodat we elkaar op de hoogte kunnen houden wanneer een auto opgeladen is. Ook wel goed voor de sociale contacten, trouwens”.

Actieradiusvrees

De rooskleurige cijfers die de fabrikanten opgeven, komen doorgaans tot stand in een laboratorium. De meeste elektrische auto’s komen in de praktijk tussen de 130 en 200 kilometer ver. Is je stroom op, dan ben je afhankelijk van een laadpaal. Er bestaan immers geen jerrycans voor elektrische auto’s. Hyundai geeft op haar website aan dat de IONIQ een actieradius heeft van méér dan 280 km.

In de praktijk is dat wel minder; Van Velsen haalt 200 kilometer op één accu. In het begin had Herman angstige momenten als hij naar Eindhoven of Heerenveen reed. Haal ik het wel, moet ik afwijken van mijn route, wordt het verbruik wel juist weergegeven, zijn het wel ‘harde’ kilometers.
“Het is net als bij je mobiele telefoon, hij geeft nog 20% aan maar met een paar telefoontjes of het bekijken van een afbeelding ben je zo door je 20% heen en is het op, echt op”.
Nu is hij er helemaal aan gewend en kent hij iedere laadpaal en laadstation op de route van Amsterdam naar Eindhoven en van Ouderkerk aan de Amstel naar Heerenveen.
“Eigenlijk zou iedere lantaarnpaal een stekker moeten hebben, want ik ben ervan overtuigd dat zodra de actieradius 400 kilometer of meer wordt, iedereen elektrisch gaat rijden”.
“Ik ben wel rustiger- en bewuster gaan rijden. Geen motorgeluid meer, dat rijdt een stuk relaxter, kan ik je vertellen. Dat scheelt overigens ook in het aantal bekeuringen, een mooie bijkomstigheid”.

Waarom gekozen voor een Hyundai IONIQ Electric

“Een collega tipte mij over deze auto. Ik ben me gaan oriënteren en het leek me wel wat. Echter de dealer in Amsterdam kon geen blauwe leveren, ook onze Amsterdamse leasemaatschappij kon die niet leveren. Een dealer in Hengelo (O) kon dat wel. Zij hebben zelfs een aantal blauwe op voorraad, maar wilden die eigenlijk voor hun eigen klanten houden. Uiteindelijk wilden ze wel aan RegioLease verkopen. Zo zie maar weer wat de kracht is, van regionaal zakendoen”.

Waarom RegioLease?

BosBoon heeft ongeveer 20 leaseauto’s bij verschillende maatschappijen, dat komt omdat iedere vestiging een eigen BV structuur heeft. Dat willen we meer centraal gaan regelen. BosBoon Eindhoven heeft goede contacten met RegioLease. In Amsterdam werken we met een andere aanbieder, maar ja die kon mij niet bieden wat ik wilde; een blauwe Hyundai.
Uiteindelijk hebben wij ook gekozen voor een langdurige en betrouwbare relatie, RegioLease is dat. Hoewel ik zelf niet zoveel met RegioLease van doen heb loopt het contact prima. Een klein hobbeltje hoefde slechts genomen te worden. De Amsterdamse BV moest nog gecheckt worden vóór het definitief zetten van een handtekening, maar ook dat ging geruisloos, aldus een tevreden Herman van Velsen.

BosBoon Expertise is lid van het NIVRE.

www.bosboon.nl

Zelf de Hyundai IONIQ Electric leasen? Bekijk onze aanbieding!


Terug naar nieuwsoverzicht