Altijd op de hoogte bij RegioLease RegioLease Passie voorwoord maart 2020

RegioLease Passie voorwoord maart 2020

CO2-reductie, we ontkomen er niet aan

Wij weten dat we met ons allen een grote klus te klaren hebben. We moeten terug naar het niveau van voor 1990. Het klimaatakkoord is hierover duidelijk; in 2050 moet de CO2 die we uitstoten met 95% zijn teruggebracht, terug naar het niveau van voor 1990.

Boeren en bouwvakkers protesteerden met trekkers en shovels in Den Haag. Maar ook mobiliteit heeft een belangrijk aandeel, bijna een kwart van alle uitstoot komt door mobiliteit, dus hier valt wat te halen, dacht de regering. In strijd tegen de stikstof gaat per 16 maart 2020 de snelheid op snelwegen overal omlaag naar 100 kilometer per uur. Op wegen waar een maximumsnelheid geldt van 130, mag straks alleen tussen 19:00 en 06:00 uur zo hard gereden worden.

Hoe zie ik hoe hard ik mag rijden?
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als u wilt weten hoe hard u ergens mag.
Omdat de maximumsnelheid straks in de avond en nacht hoger ligt dan overdag, krijgen veel verkeersborden een zogeheten tijdvenster. Zo’n tijdvenster geeft aan binnen welke uren de lagere snelheidslimiet geldt. Bijvoorbeeld: een limiet van 100 km/u met daaronder het tijdvenster 06.00 – 19.00 uur betekent dat u in die periode 100 km/u mag rijden en na 19.00 uur de wettelijke maximumsnelheid van 130 km/u geldt. Tenzij een dubbel bord aangeeft dat er tussen 19.00 – 06.00 uur een lagere maximumsnelheid van 120 km/u geldt.
Overdag (06.00 – 19.00 uur) is de maximumsnelheid op de autosnelwegen overal in Nederland maximaal 100 km/u. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 km/u geldt. In de avond en nacht blijft de maximumsnelheid hetzelfde: 100, 120 of 130 km/u.
U krijgt er dus ook mee te maken. Plan uw route op tijd en houd u aan de snelheid, dat voorkomt ergernis en hoge boetes.

Is dat genoeg om de doelen te halen?
Het is een eerste aanzet. Een andere ontwikkeling is het stimuleren door de overheid van het fietsen naar en van het werk. De gloednieuwe fietsregeling maakt ‘de Fiets van de Zaak’ bijzonder aantrekkelijk, voor zowel de werkgever als de werknemer. En het mooie is het gaat niet ten koste van de werkkostenregeling (WKR). Het is een heldere wetgeving die iedereen blij maakt. Lees alles over het fietsplan in het artikel ‘Ga toch Fietsen!’
Het is dus niet allemaal kommer-en-kwel met die CO2 maatregelen.

Ik wens u veel veilige e-kilometers!

Jeroen Pluijm
Leasemanager
jeroen.pluijm@regio-lease.nl


Terug naar nieuwsoverzicht