Altijd op de hoogte bij RegioLease Ondernemer Jurgen Rutgers is een vlotte rijder

Ondernemer Jurgen Rutgers is een vlotte rijder

‘Passat Elegance; net niet’.

Jurgen Rutgers is directeur-eigenaar van de BeSite Group; BeSite, TripService en TripTicket, een drietal internetbedrijven die sinds 1999 werken aan onlineoplossingen voor haar klanten. BeSite Group is gevestigd in Aalten en werkt voor bedrijven en organisaties in heel Nederland en België. Het bedrijf telt circa 20 medewerkers, in een mix van creativiteit en techniek. Samen met haar klanten online oplossingen bedenken vormt een van de belangrijkste drijfveren van het team. Zij zien zichzelf niet als leverancier, maar als partner waarbij een langdurige relatie hiervoor de basis vormt. Jurgen rijdt op jaarbasis tussen de 30 en 35.000 kilometer per jaar. Wij vragen hem om een aantal dagen in onze testauto te rijden; de Volkswagen Passat Elegance R.

Hij kent de Passat want hij rijdt zelf een Volkswagen Passat GTE (de plug-in hybride variant die zowel elektrisch als op benzine rijdt). Geen totaal onbekende dus. Toch is Elegance net even anders. Niet alleen de features Travel Assist, Digital Key en Easy Open functie, waarbij met een kleine beweging van je voet de achterklep opent, maken het verschil, ook het design van deze Passat heeft een update gekregen. Zo zijn de grille, bumpers en achterlichten strakker dan ooit. Dat ziet er niet alleen indrukwekkend uit, maar zij passen zich ook nog eens aan als je de bocht door rijdt of er tegemoetkomend verkeer aankomt.

“Ja”, zegt Jurgen, “de Passat Elegance lijkt erg op mijn eigen GTE, maar heeft toch wel een aantal andere functies, hij is net iets luxer, net meer slimme assistentiesystemen en net iets andere veiligheidsopties, zoals de ledmatrix verlichting voor zowel de koplampen en achterlichten. “En ja”, zegt Jurgen, “die ledverlichting is mij prima bevallen. Dat rijdt bijzonder ontspannen en rustig. Erg fijn geregeld dat de auto zelf de verlichting dimt bij de komst van een tegenligger.

Dashboard

Het digitale dashboard is strak en overzichtelijk, dat heb ik ook. Ook het scherm van het navigatie-, radio en multimediassysteem van de Elegance vind ik erg mooi. Groot genoeg, helder en overzichtelijk. Dat bedien je veilig en gemakkelijk met je telefoon en je apps. Maar toch ik ging mijn eigen active display missen, waardoor je de navigatie direct voor je neus hebt.

Maar niet alle slimme innovaties van deze Passat zij me goed bevallen, zoals Lane Assist. Zo moest ik in het begin erg wennen aan het automatisch tussen de lijnen blijven rijden. Het veiligheidssysteem raakte in paniek als ik maar even buiten de lijntjes ‘kleurde’. Ook de herkenning van de verkeersborden en het daarop anticiperen beviel mij toch niet helemaal. Soms moet je net even iets anders dan de borden aangeven en wil je niet zo star reageren, omdat de situatie dat vraagt. Mijn auto moet met mij mee, niet andersom”.

Rijplezier

In de vier dagen dat Jurgen de Passat Elegance R mee had reed hij ongeveer 500 kilometer. Hij typeert zichzelf als een vlotte rijder die graag met ‘de flow’ meerijdt. “Het heeft geen zin om te gaan jakkeren,” gaat Jurgen verder “om daarna te concluderen dat je net 30 seconde eerder bent of nog net dat stoplicht hebt kunnen pikken. Per saldo levert het weinig verschil op. Als het kan wil ik wel doorrijden en ben ik een ‘linksrijder’, maar alleen als het kan. Het liefst rijd ik op adaptive cruise controle en laat ik de auto het werk doen. Dat geeft mij rust en het rijdt een stuk zuiniger.

In mijn eigen Passat GTE kies ik met één druk op de knop voor puur elektrisch- of hybride rijden. Op korte afstanden in de Achterhoek rijd ik het liefst Elektrisch. Daarbuiten maak ik gebruik van de hybride functie. En als je dat goed combineert dan hoef je maar eens in de maand te gaan tanken. Wanneer je de GTE start is alleen de elektromotor in werking, je vertrekt dus geruisloos en emissievrij. Met een druk op de knop activeer je de GTE-modus, waarbij de kracht van de elektro- en benzinemotor worden gebundeld en een ware powerboost geven.

Conclusie

Maar toch, deze Elegance heeft een mooie uitstraling en luxe is hij ook. Een echte zakenauto, alles zit er wel op- en aan. Het zijn de details die het verschil maken. Dat is ook zo met de samenwerking met RegioLease. Ook daar zijn het de details die het verschil maken. Ik ben blij met RegioLease. Zij denken met je mee, geven een goed advies en bieden een prima service. Het persoonlijke bij RegioLease spreekt mij erg aan. Als ik Jeroen Pluijm wil spreken of mailen dan kan dat en krijg ik niet te maken met een of andere service desk waar ‘Mister X’ vanuit een dossier tracht te helpen.

De Passat Elegance R is een prachtige en prettige zakenauto, maar ik houd het toch op mijn eigen model de Passat GTE. Net een beetje pittiger en heeft een hogere actieradius. Voor mij een ideale zakenauto. ‘Passat Elegance R; net niet…’ Zet dat maar als kop boven het artikel, kan ik dat maken?”, vraagt Jurgen Rutgers.


Terug naar nieuwsoverzicht