Altijd op de hoogte bij RegioLease Mark Tiecken: SEAT zet met deze Leon een grote stap voorwaarts

Mark Tiecken: SEAT zet met deze Leon een grote stap voorwaarts

Spaans temperament met veel technologie

De nieuwe SEAT Leon: made in Barcelona, made with love, schrijft SEAT in haar brochure. Het is inmiddels de vierde generatie Leon. Born in the sun, een nieuw design, meer karakter en meer gemak. Wij vroegen Mark Tiecken deze nieuwe SEAT Leon eens pittig aan de tand te voelen.

Mark zelf is een vervend Volkswagen Golfrijder; “ik rijd al jaren Golf en zal niet gauw naar een ander merk overstappen,” vertelt Mark. “Ik wil deze nieuwe Leon wel eens goed op zijn staart trappen, ook om te beoordelen of ik mijn vooroordelen moet bijstellen”.

De SEAT Leon biedt maximale keuzevrijheid. Denk aan diverse diesel- en benzinemotoren, de plug-in van duurzame Leon eHybrid of extra ruimte met de Leon Sportstourer. Welke uitvoering je ook kiest de nieuwe Leon verrast je bij iedere kilometer. Mark reed de SEAT Leon een aantal dagen achtereen en concludeert: “Het een prettige auto, een echte middenklasse, sportief maar niet té. Ik reed de Leon FR, een vijfdeurs met sportieve looks. Het is geen spijkerharde auto, hij is soepel, gebruiksvriendelijk en geeft een prettige rijervaring. Een middenklasser met Zuid-Europees temperament, maar met de Duitse degelijkheid”.

Bekend recept

Ook voor de vierde generatie hanteert SEAT het bekende recept; de auto is ontwikkeld rondom het modulaire MQB platform van de Volkswagen Group. Een solide basis voor de auto, waarop SEAT een auto heeft ontworpen met een –zoals bij SEAT gebruikelijk– sportieve lijnvoering. Zwierige, vloeiende lijnen met een lagere neus en een doorlopende LED-lichtunit aan de achterzijde geven een spannende uitstraling. SEAT levert ook een wat feller en uitgesprokener kleurenpallet, de Leon kan een felle kleur goed hebben, maar uiteraard zijn er ook genoeg rustigere kleuren beschikbaar. Er is voor de liefhebber, om het plaatje compleet te maken, veel keuze in de extra’s zoals de velgen.

Nieuw is dat de stationwagon-variant Leon Sportstourer er ditmaal vanaf het begin bij is. Nederland is een stationwagonland daarom is gekozen om dit model direct al te introduceren. Ook deze is sportief gelijnd en bijna 10 centimeter langer. Het nieuwe model is extra rijk uitgerust en heeft maar liefst een bagageruimte tot 1600 liter! Dat geeft meteen extra veel binnenruimte.

Contact met de auto

Het interieur is nieuw ontwikkeld; nog digitaler en slimmer. “Hoewel de stoelen prima zitten en je een mooi stuurwiel in handen hebt, geeft het interieur een kunststoffen uitstraling, dat vind ik jammer. Dan merk je toch het kleine verschil met de Volkswagen Golf”.

Het dashboard is iets meer naar de berijder gedraaid voor een nog beter zicht op het 10 inch touchscreen, waarvan de weer te geven informatie naar eigen wens is in te vullen. Uiteraard zijn ook Apple Carplay en Android Auto beschikbaar. Nieuw voor de Leon is een App waarmee je allerhande informatie kunt communiceren met de auto.

“De nieuwe Leon maakt grote stappen in de connectiviteit”, merkt Mark op, “en heeft flink wat toeters en bellen. De navigatie, media en radio bedien je gewoon met je eigen stem. Wil je een andere kleur sfeerverlichting in het interieur, geen probleem. Zo zijn er tal van opties waar je wel even voor moet gaan zitten. Eenmaal ingesteld werkt dat prima, maar je moet tijdens het rijden niet even de airco anders willen inregelen. Dat kan ten koste gaan van de veiligheid.

Wel moest ik wennen aan de Predictive Adaptive Cruise Control (een hele mond vol). De frontradar scant de weg; drukte in het verkeer, obstakels op de weg en houdt rekening met de informatie van de navigatie over afritten en dergelijke”.

 

Breed motorprogramma

Zoals het bij een middenklasser hoort, biedt de SEAT Leon een zeer uitgebreid motorprogramma aan. Benzinemotoren van 90 tot 190 pk zijn leverbaar, dieselmotoren van 115 en 150 pk. Ook worden er eHybrid uitvoeringen aangeboden, auto’s met een kleine accu en kleine elektromotor. Zonder herladen rijd je autonoom zo’n 60 kilometer. Een combinatie van elektrisch en brandstof brengt je maximaal 800 kilometer verder. De 1.5TSI mild hybrid 150pk benzinemotor waarmee is proefgereden, maakt een stille en soepele indruk. In combinatie met de DSG automaat levert hij ook sportieve prestaties op het moment dat dit gewenst is.

“Deze auto is gewild als particuliere auto, maar is zakelijk ook erg populair”, vertelt Mark. “Dat komt niet alleen door zijn vlotte uiterlijk en over veel ruimte beschikt, maar zeker ook omdat dat de prijs- kwaliteitverhouding zeer goed is, je krijgt méér auto voor minder geld. Ik verwacht dat de Volkswagen Golf de Leon als serieuze concurrent mag gaan zien.

Tja, en dan wil je natuurlijk mijn eindoordeel”, vraagt Mark. “De SEAT Leon is een prettige auto met een sportieve uitstraling, de Volkswagen Golf is daarbij vergeleken meer een allemans vriend”, zegt Mark en rijdt dan weg in zijn vertrouwde VW Golf.

De vanaf prijzen van de Leon Hatchback 24.950 euro en Leon ST 25.950,- euro.

Leaseprijs vanaf € 479,- op basis van 60mnd/15.000km.

Meer informatie?

Mark Tiecken, leaseadviseur RegioLease (0314) 376 333  mark.tiecken@regiolease.nl


Terug naar nieuwsoverzicht