Altijd op de hoogte bij RegioLease Kia e-Niro versus VW ID.3

Kia e-Niro versus VW ID.3

Duurzame mobiliteit

De nieuwe Volkswagen ID.3 is nu alweer een aantal maanden op de weg en de reacties zijn goed. Voor RegioLease Passie een goed moment om de nieuwe ID.3 mee te geven voor een rijtest. Wij durven het aan en geven de testauto mee aan Dennis Meijer, bedrijfsleider bij Viridi Production in Hengelo (O). Een startup die door innovatieve patenten meer rendement haalt uit zonnepanelen.

Dennis rijdt gemiddeld 50.000 kilometer per jaar in een Kia e-Niro. “Van Gaanderen naar vestiging Hengelo, van Hengelo naar vestiging Zwolle, van Zwolle naar Gaanderen. Een gemiddelde rit is bij mij ongeveer 100 kilometer”, vertelt Dennis. “Ideale afstanden om elektrisch te rijden. Zelf rijd ik bewust al een aantal jaren elektrisch en sinds ruim een jaar in een Kia e-Niro.

Ik heb veel gelezen over de ID.3 en wilde zelf ook wel eens ervaren of die verhalen rond de ID.3 kloppen. Ik kan je melden het klopt! Het is een echte 2021 auto, die rijdt op een iPhone-achtige manier. In vergelijk met mijn Kia is de ID.3 een stille auto, je hoort natuurlijk het geluid van de banden en de wind, maar verder niet.

Privé rijden wij een Volkswagen e-Golf, daar heeft de ID.3 veel van weg. De ID.3 ziet er goed uit en Volkswagen heeft goede materialen gebruikt. De bediening is zoals het hoort in 2020; ‘swipen’. Het dashboard is pontificaal aanwezig en na enige bestudering gemakkelijk te bedienen. Mijn Kia heeft overal nog knopjes voor, in de ID.3 ga je swipend door het menu. Voor mij geen probleem, ik denk overigens wel dat ik mijn vader wel meer dan eens zou moeten uitleggen hoe de boardcomputer functioneert. Maar ja, dat was bij zijn eerste iPhone ook zo.

Interieur

De binnenkant van de auto ziet er goed uit. Overzichtelijk dashboard, goede stoelen en volop ruimte. De afwerking en gebruikte materialen zijn Volkswagen waardig. De stoelen zijn beter dan in mijn eigen Kia. In deze testauto had ik sportstoelen met knieondersteuning en lende steunen dat zit vorstelijk en rijdt fijn. Ook aan de massagefunctie die deze ID.3 heeft kan ik wel wennen.

De achterbank is ruim genoeg, ruimte ook voor het plaatsen van twee kinderstoelen. Mijn dochtertje van vier vond het een geweldig auto, vooral dat de auto ‘terugpraat’ als je bijvoorbeeld de temperatuur omhoog zet. Het zijn ook de kleine details, zoals een USB-stekker voor de iPads van de kids.

Ja de kofferruimte, voor nu perfect, groot genoeg, maar als de ID.3 mee gaat op vakantie wellicht iets te klein. Een ander puntje van kritiek is misschien het materiaalgebruik van de stoelen. Bij de Kia is dat leer en de stoelen hebben verwarming én koeling. Dat mag je bij de ID.3, die toch zo’n 45.000 euro kost, ook wel verwachten”.

Rijervaring

“Het rijden met de ID.3 was een mooie ervaring”, zegt een enthousiaste Dennis. “Echt gaaf was het rijden met LED matrix verlichting. Tijdens de testrit was het ’s ochtends, maar ook ’s middags van dat miezerige, regenachtige weer. De koplampen passen zich automatisch en razendsnel aan de situatie van dat moment aan, dat sprak mij bijzonder aan. Als je gewend bent om elektrisch te rijden dan is deze ID.3 weer een stap voorwaarts, zoals gezegd een echte 2021 auto.

Hij heeft ook achterwielaandrijving en dat rijdt (in vergelijk met de Kia) toch fijner en zonder wielspin. Ik hoefde minder te corrigeren en dat gaf mij een veilig gevoel. Wat ik ook perfect vind is de korte draaicirkel. Als ik thuis wegrijd moet ik met de Kia altijd ‘uitdraaien en insteken’, met deze ID.3 kon ik bij wijze van spreken keren op mijn tuinpad.

Rijden is vooruitzien

Já, je rijdt elektrisch. Dat is anders dan benzine rijden; rijden-tanken-rijden. Als je elektrisch rijdt moet je je rit juist plannen en goed omzien naar de oplaadmogelijkheden. Verwacht niet dat de auto direct weer vol is en je door kunt. Het opladen van de ID.3 ging op zich goed. Op de zaak beschikken wij over 3-fase laadpalen, binnen drie à vier uur was de ID.3 weer ‘boven Jan’. Wat ik gaaf vind aan de ID.3 is de LED-strip in de voorruit die aangeeft hoever de auto is met het opladen. Al met al ben ik absoluut enthousiast over deze innovatieve Volkswagen ID.3, hij spreekt me erg aan”.

Woningen gasloos maken

Dat kan ook niet anders want Dennis is wel wat innovatie gewend. Dennis is bedrijfsleider bij Viridi Production. Een jong bedrijf, met het kantoor in Hengelo (O) en een productiefabriek in Zwolle, dat werkt aan optimalisering en energie-rendementsverbetering van standaard zonnepanelen. Door het klimaatakkoord van Parijs gaat onze aandacht uit naar het verminderen van fossiele brandstoffen zoals gas. Er wordt fors ingezet op alternatieven zoals wind- en zonne-energie.

“Met een standaard zonnepaneel wordt ongeveer 20% van de zonne-energie omgezet in bruikbare elektriciteit. De overige 80% is energie in de vorm van zonwarmte. Een logische stap dus om dezelfde panelen ook voor het opwekken van warmte te gebruiken. Dat is nu hetgeen waar wij ons bij Viridi mee bezighouden”, zegt Meijer. “Dat kan met zogenaamde combinatiepanelen (PVT). Simpel gezegd worden in onze fabriek PVT-panelen geassembleerd, door achter een standaard PV-paneel een Viridi collector te monteren, waar glycolvloeistof doorheen stroomt. Het resultaat is een fotovoltaïsch-thermisch (PVT)-paneel, waarmee van hetzelfde dakoppervlak veel meer energie-rendement gehaald kan worden en het een bron kan vormen voor een warmtepomp. Ons doel is om nieuwe, maar zeker ook de bestaande, woningen te verduurzamen. Ons systeem is voor 80% van de bestaande bouw dé oplossing om gasloos te worden. Innovatief toch, net als de Volkswagen ID.3!”

Benieuwd naar het bedrijf van Dennis? Bekijk hier de website.


Terug naar nieuwsoverzicht