Altijd op de hoogte bij RegioLease Nieuwe campagne moet het verkeer veiliger maken

MONO Campagne

Nieuwe campagne moet het verkeer veiliger maken

Help anderen en jezelf door MONO te rijden

Dankzij sociale media zijn vrienden, familie en collega’s altijd dichtbij en altijd bereikbaar. Dat is fijn, maar dat heeft ook negatieve effecten. Slingerende fietsers, bijna botsingen of echte ongelukken. Appen in het verkeer is gevaarlijk. Op initiatief van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is samen met partners een grootschalige campagne voor aandacht op de weg ontwikkeld. De minister gaf medio september 2018 het startsein voor de nieuwe verkeersveiligheidscampagne MONO. (MONO staat letterlijk voor één of alleen). Nederland gaat ongestoord onderweg. Appen en rijden gaan niet samen. Neem het risico niet en rijd daarom MONO.

Niet appen, neem geen risico

Eén op de vier mensen leest wel eens berichten tijdens het rijden. Een op de vijf stuurt een berichtje terug. Het risico op een ongeluk is dan zes keer zo groot. De nieuwe campagne MONO geeft aan dat het normaal is om even niet op sociale media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden. Vanuit de campagne worden verschillende tips gegeven. Ook roept de campagne anderen op om het versturen van een berichtje uit te stellen als je weet dat iemand onderweg is.

De MONO-campagne gaat verschillende jaren lopen. Dat is ook nodig. De smartphone is inmiddels een vast onderdeel van ons dagelijks leven. Bij veel mensen is appen ingesleten gedrag. Het duurt vele jaren voordat gedrag verandert. MONO Campagne Kruispunt

RegioLease (lid VNA) steunt de campagne

De campagne heeft brede steun onder de convenantpartners ‘Veilig gebruik van smartfuncties in het verkeer’. Ontwikkelaars, producenten, werkgevers, overheden en maatschappelijke organisaties werden uitgenodigd het convenant mee te ondertekenen. De convenantpartners onderschrijven dat ‘het is normaal om je aandacht op de rijtaak en de weg te houden.’ Ze dragen allemaal op een eigen manier bij aan die norm. Ook RegioLease heeft, als lid van VNA, het convenant mede ondertekend.

Jeroen Pluijm, leasemanager RegioLease: “De gemiddelde leaserijder maakt drie keer zoveel kilometers dan een gemiddelde automobilist, dus wij voelen ons dan ook zeer betrokken bij dit onderwerp. Het is voor ons een belangrijk speerpunt. We zullen de berijders van lease-auto’s én werkgevers actief helpen door het geven van tips, handige tools en het gebruik van veiligheidsopties die al in de auto aanwezig zijn nog meer te stimuleren. En dit met maar één doel: het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers. We moeten hier een halt toe roepen! Hier kan toch niemand tegen zijn? Wij wensen u veel veilige kilometers.”

Kijk voor méér informatie over de MONO campagne en voor veel veilige tips op de website van daarkunjemeethuiskomen, maar doe dat achter je computer en niet in het verkeer.


Terug naar nieuwsoverzicht