In dit artikel praten wij u bij over de huidige stand van de fiscaliteiten rondom elektrisch rijden.
De afgelopen jaren zijn er de nodige wijzigingen geweest ten aanzien van de toe te passen bijtellingspercentages voor elektrische auto’s van de zaak. Deze bijtellingsregels zijn in het klimaatakkoord van vorig jaar opnieuw gewijzigd. De huidige 22% bijtelling voor reguliere brandstofauto’s zal over een aantal jaren ook gaan gelden voor elektrische auto’s. Volgend jaar zal de maximale cataloguswaarde waarvoor de lage bijtelling geldt, verder worden verlaagd. Hieronder treft u een overzicht aan van de geldende bijtellingspercentages en de daarbij behorende maximale cataloguswaarden per jaar:
Jaar | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bijtelling % | 8% | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Max. catalogusprijs * | € 45 000 | € 40 000 | € 40 000 | € 40 000 | € 40 000 | € 40 000 | N.v.t. |
BPM | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | € 0 | € 360 | € 360 |
MRB | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 25% | 100% |
(* let op: voor het gedeelte boven dit bedrag betaal je dus 22% bijtelling).
Wilt u als werknemer optimaal profiteren van de lage bijtelling? Dan moet u nog snel op pad. Het bijtellingspercentage waar u nu recht op hebt, geldt namelijk 5 jaar lang. Dus zet u dit jaar nog een elektrische auto op kenteken, dan geldt tot eind 2025 het bijtellingstarief van 8%.
Daarnaast is het belangrijk om te weten dat een werkgever alle samenhangende kosten voor het gebruik van een auto van de zaak onbelast mag vergoeden aan de werknemer. Het opladen van de auto valt hier uiteraard ook onder. Maar wat nog meer? Hieronder gaan we in op de belangrijkste fiscaliteiten:
Indien u meer informatie wenst over de fiscale gevolgen van een auto van de zaak dan staat KroeseWevers u hierover graag te woord.
Joeri Vaags
KroeseWevers Belastingadviseurs BV